Elfogadta a kormány a KRESZ módosítását, s ezzel több mint hatvan ponton változtatja meg a rendeletet. A közúti közlekedés szabályainak módosítása január 1-jétől lép hatályba.
Az eredeti tervekhez képest több hónapot csúszik a KRESZ módosítása:
eredetileg szeptembertől szerették volna elfogadni az új
szabályelemeket. Az MTI birtokába került dokumentum szerint a
változások elsősorban a védtelen közlekedők - a gyalogosok és a
kerékpárosok - biztonságát javítja.
A közúti közlekedés szabályainak módosítása rögzíti többek közt, hogy a
gyalogos átkelőhelyeknél a jelenleginél sokkal körültekintőbben kell
közlekedni. Ha szükséges, táblával kell elérni, hogy a zebra felé tartó
autósok csak olyan tempóban haladhassanak, hogy még előtte képesek
legyenek megállni.
A KRESZ módosítása a biciklis közlekedésben bevezet négy
sebességhatárt, meghatározza a "nyitott kerékpársáv" fogalmát, lehetővé
teszi például, hogy a kerékpárok egyirányú utcába is behajtsanak a
forgalommal szemben, vagy előre menjenek a piros lámpánál. A változások
eredményeként mentesülnek a jobbra tartási kötelezettség alól is,
vagyis akár az út közepén is mehetnek majd.Növelheti a kerékpárosok és
a gyalogosok biztonságát, hogy a kanyarodó járművek vezetői számára
elsőbbségadást ír elő a módosítás. A dokumentum lehetővé teszi a
kerékpárutakon várakozó járművek elszállítását is.
Az MTI úgy tudja, a változások a motorosokat és az autósokat is
érintik. Januártól a motorosok is használhatják majd a buszsávot, és ők
is előremehetnek a piros lámpánál.
Több új közlekedési táblát is bevezetnek, például a torlódás veszélyét
jelző piros keretes háromszöget, és engedélyezik az elektronikus
jelzőtáblák használatát az autópályákon. A módosítás azt is
engedélyezi, hogy a különösen balesetveszélyes helyeken a jelenleginél
nagyobb, fényvisszaverő sárga háttéren is elhelyezhetők legyenek a
közlekedési táblák.
Az új szabályozás pontosítja az iskolabusz fogalmát, és bővíti a
gyermekszállítás biztonsági követelményeit. A táblával
megkülönböztetett iskolabuszok környezetében a fel- és leszállás
mindkét oldali irányjelzővel jelzett ideje alatt más járművek csak
fokozott óvatossággal, lassabban közlekedhetnek - olvasható a
dokumentumban.
A módosítás pontosítja a gyerekülés használatának szabályait: a 150
centiméternél alacsonyabb gyerekek ülését a biztonsági övhöz vagy annak
bekötési pontjához kell csatolni. A tervezet szigorúbban szabályozza a
rendszámok láthatóságát és meghatározza a quad fogalmát is.
(Forrás: http://index.hu)
|